16/1/08

Αρνητική βαθμολόγηση και στο τεστ δεξιοτήτων του ΑΣΕΠ (!!)

Τα τελευταία χρόνια το ΑΣΕΠ εφαρμόζει στους γραπτούς διαγωνισμούς του το σύστημα εξέτασης με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών. Στην βαθμολόγηση των γραπτών εφαρμόζεται και η λεγόμενη αρνητική βαθμολογία, κατά την οποία οι λάθος απαντήσεις αφαιρούν βαθμούς από τις σωστές. Το σκεπτικό αυτής της πρακτικής είναι να αποθαρρύνεται ο εξεταζόμενος από το να απαντήσει σε ερωτήσεις των οποίων την απάντηση δεν γνωρίζει με βεβαιότητα. Υφίσταται δηλαδή τιμωρία για το θράσος του, να προσπαθήσει να απαντήσει και να κάνει λάθος: του επιβάλλεται μια ποινή που στρέφεται εναντίον των σωστών του απαντήσεων!!!

Η πρακτική αυτή δημιουργεί τρία μεγάλα προβλήματα δικαιοσύνης απέναντι στον διαγωνιζόμενο:

Α) Αυτονόητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε ποινή που αφορά λάθος απάντηση είναι να υπάρχει μονοσήμαντη σχέση ερώτησης-απάντησης. Δηλαδή καμία άλλη από τις πολλαπλές απαντήσεις στην ερώτηση να μην είναι σωστή, και αυτό να αποδεικνύεται επιστημονικά, πέρα από κάθε αμφιβολία. Αυτή η συνθήκη όμως δεν ισχύει πάντοτε, και κυρίως σε ερωτήσεις κρίσης, όπως είναι π.χ. αυτές των παιδαδωγικών για τους εκπαιδευτικούς. Ιδού ένα από τα αμέτρητα παραδείγματα τέτοιων ερωτήσεων (από τα θέματα Παιδαγωγικών - Γενικής Διδακτικής, εξετάσεις ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών 28/1/2007, ερώτηση 3):
"Σε μια τάξη λυκείου παρατηρείται ότι δημιουργούνται μικρές κλίκες μαθητών που εκφοβίζουν τους υπόλοιπους μαθητές. Πώς μπορεί σε αρχικό στάδιο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο αυτό;
α. Με ανίχνευση των κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα στους μαθητές.
β. Με απομόνωση των μαθητών αυτών.
γ. Με αναφορά στη διεύθυνση του σχολείου.
δ. Με ενημέρωση των γονέων."
Ας βγάλουν οι αναγνώστες σας συμπέρασμα, για το αν υπάρχει μία και μόνο σωστή απάντηση...
Αν λοιπόν σ' αυτή την ερώτηση απαντήσει κάποιος λάθος (;) θα τιμωρηθεί με αφαίρεση βαθμών από τις σωστές του απαντήσεις σε άλλες ερωτήσεις...

Β) Δεν είναι δυνατόν να αφαιρούνται βαθμοί από σωστές απαντήσεις, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Το να μηδενίζεται μια λάθος απάντηση, όσο μεγάλη προσπάθεια κι αν απαίτησε, είναι λογικό. Αλλά να αφαιρούνται μονάδες εξαιτίας της, από σωστές απαντήσεις που χρειάστηκαν κόπο και γνώση για να απαντηθούν, είναι παράλογο. Δεν είναι δυνατόν να τιμωρούνται οι σωστές απαντήσεις επειδή άλλες ήταν λάθος!!! Με την αρνητική βαθμολόγηση τιμωρείται αυτή καθ' αυτή η προσπάθεια να απαντήσει κανείς, αφού οι ερωτήσεις χωρίς καθόλου απάντηση απλώς μηδενίζονται (δεν αφαιρούνται βαθμοί). Δηλαδή η καθόλου απάντηση είναι προτιμότερη από την προσπάθεια για απάντηση, και επιβραβεύεται βαθμολογικά από το ΑΣΕΠ!!! Το ότι οι λανθασμένες απαντήσεις απαιτούν τον ίδιο κόπο και προσπάθεια με τις σωστές, είναι για το ΑΣΕΠ άνευ σημασίας... Ή ίσως θεωρεί πως όλες οι λάθος απαντήσεις ήταν τυχαίες(!), άποψη προφανώς παράλογη.

Γ) Με την αρνητική βαθμολόγηση μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Διότι δεν είναι δυνατόν, αυτός που προσπάθησε εντίμως να απαντήσει και έκανε λάθος (ιδίως σε δύσκολες ερωτήσεις όπως των θετικών επιστημών, που κάποιες απαντήσεις χρειάζονται μια σελίδα μαθηματικούς υπολογισμούς) να εξισώνεται με αυτόν που απάντησε τυχαία! Δεν είναι δυνατόν δηλαδή, κύριοι του ΑΣΕΠ, να θεωρούνται όλοι οι υποψήφιοι τζογαδόροι και οι απαντήσεις τους αυτονότητα προϊόν (παράνομου;) τζόγου!!! Δεν είναι προφανές αυτό; Όσο για τις όντως τυχαίες απαντήσεις, ας υπολογίσουν οι κύριοι του ΑΣΕΠ, με απλή στατιστική, πόσους τέλος πάντων βαθμούς θα κέρδιζε ο εξεταζόμενος παίζοντας ΠΡΟ-ΠΟ στο γραπτό του, και, αν χρειάζεται, ας ανεβάσουν ανάλογα τη βαθμολογική βάση επιτυχίας στο διαγωνισμό. (Για οποιονδήποτε μπορεί να λογαριάσει 1+1=2 είναι προφανές ότι αυτό το κέρδος είναι ελάχιστο, και πάντως ισχύει για όλους, δηλαδή είναι δίκαιο.)

Το απόλυτα άδικο σύστημα της αρνητικής βαθμολόγησης θα εφαρμοστεί τώρα και στο νέο τεστ δεξιοτήτων του ΑΣΕΠ, που αφορά γενικές γνώσεις. Μέχρι τώρα έλεγαν πως στο τεστ δεξιοτήτων θα υπάρχουν 100 ερωτήσεις και για κάθε σωστή απάντηση ο εξεταζόμενος θα έπαιρνε 3 μόρια "μπόνους" για να χρησιμοποιήσει μελλοντικά στους διαγωνισμούς με μοριοδότηση. Αλλά όοοοχι!!!... Πρυτάνευσε για άλλη μια φορά η στρεβλή ΑΣΕΠική λογική! Θα ρωτάνε δηλαδή τον ταλαίπωρο υποψήφιο π.χ. αν ο "Κουρέας της Σεβίλλης" είναι του Μότσαρτ ή του Ροσίνι, κι αν απαντήσει λάθος (όχι τυχαία, αλλά γιατί έτσι πίστευε ο άνθρωπος) θα του αφαιρούνται μονάδες από την απάντηση, π.χ., στο άν η βουλή των Ελλήνων έχει νομοθετική ή εκτελεστική εξουσία... Τέτοια πράγματα...

Ας προσέχαμε όλοι κι ας μην πέφταμε στα νύχια του ΑΣΕΠ. Γιατί ακόμα κι ο μπάρμπας στην Κορώνη φαίνεται πως ήταν (και είναι) δικαιότερο και δημοκρατικότερο σύστημα επιλογής προσωπικού. Και η ανέκαθεν ταπεινότατη φιλοδοξία να γίνει κανείς δημόσιος υπάλληλος ποτέ δεν ήταν περισσότερο εξευτελιστική...

3 σχόλια:

Γιάννης Χαραλαμπόπουλος είπε...

Kali mou nomizo pos den exis dikio sto sxolio sou an ke tinis na to tekmiriosis kapos. Den simfono ke ego me tin taleporia toy kosmou me ayta ta sistimata...an ke isos diasfalizoun mia kapia aksiokratia stous ponirous kerous mas...i lathos apantisi ine logiko na kostizi, opos ke stin zoi mas aloste. An i sosti apantisi ine 'emfragma' se mia diagnosi oles oi alles kostizoun....akriva. Genika den prepi na afinete i gnosi stin tixi. O epistimonas den prepi na ine tyxeros apla gnostis. Sinexise tin kali doulia sou!

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Γεωπόνε, ευχαριστώ πολύ για την ευγένεια και τα καλά σου λόγια, και ιδιαίτερα αφού διαφωνείς μαζί μου. Είναι πολύ σπάνιο να διαφωνούμε με κάποιον και συγχρόνως να τον σεβόμαστε ή ακόμα και να τον παινεύουμε όπως εσύ.

Επί της ουσίας, εδώ το διακύβευμα δεν είναι η ανθρώπινη ζωή, όπως σε μια λάθος ιατρική διάγνωση, αλλά κάτι πολύ, μα πάρα πολύ ασήμαντο: κάποιοι λίγοι βαθμοί, στατιστικά υπολογίσιμοι, και πάντως στατιστικά ίσοι για όλους τους διαγωνιζόμενους. Αυτή η ισότητα πιθανοτήτων στο να είναι σωστές οι "τυχαίες" απαντήσεις εξασφαλίζει ότι τελικά δεν θίγεται η περίφημη αξιοκρατία, όταν δεν υπάρχει αρνητική βαθμολόγηση.

Ας μην ξεχνάμε επίσης πως η "τυχαία" απάντηση συνήθως δεν είναι κυριολεκτικά τυχαία. Συνήθως προκρίνουμε κάποια απάντηση ως πιο πιθανή, χωρίς να είμαστε σίγουροι για την ορθότητά της. Αυτό λέγεται διαίσθηση, και είναι εργαλείο αποδεκτό και πολύτιμο στην επιστημονική σκέψη και πρακτική, που δεν θα έπρεπε να κρίνεται τόσο αυστηρά και να τιμωρείται σε κάποιες ανόητες εξετάσεις.

Το μεγάλο ζήτημα όμως, είναι αυτή καθ' αυτή η αξιοκρατία στη συγκεκριμένη επιλογή προσωπικού.

Εγώ πιστεύω πως οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να αξιολογούνται πριν μπουν στην τάξη. Και, αντίθετα, πρέπει να αξιολογούνται πολύ αυστηρά και σκληρά αφού μπουν.
Και σε κάθε περίπτωση, πριν ή αφότου μπουν στην τάξη, δεν θα πρέπει να αξιολογούνται τόσο από τη γνώση τους, αλλά κυρίως από το παιδαγωγικό τους ταλέντο.

Πιστεύω πως ο καθένας πτυχιούχος, κυριολεκτικά ο καθένας, διαθέτει τις γνώσεις που χρειάζονται στις δύο πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αλλά το παιδαγωγικό του ταλέντο είναι άλλη ιστορία, και είναι αυτό που ορίζει και χαρακτηρίζει τον δάσκαλο, και που τον κάνει χρήσιμο για τα παιδιά. Μπορεί να πιστοποιηθεί αυτό το ταλέντο χωρίς διδασκαλία στην πράξη; Δεν νομίζω πως μπορεί.

Σε ένα ελεύθερο εκπαιδευτικό σύστημα, όπου κάθε γονιός και παιδί θα μπορούσε ελεύθερα και με συνοπτικές διαδικασίες να επιλέξει κοντά σε ποιο δάσκαλο θα σπουδάσει, τα θέματα αυτά θα ήταν λυμένα. Οι καλοί δάσκαλοι θα είχαν άφθονο και πιστό ακροατήριο, ενώ οι κακοί κανένα. Το σύστημα θα αυτορυθμιζόταν, χωρίς καμία κρατική ή ΑΣΕΠική παρέμβαση.

Αυτά για την ώρα, και ευχαριστώ εκ των προτέρων για την υπομονή σου.

Ανώνυμος είπε...

Thanks very nice blog!

Check out my web-site free sex